onsdag 14 mars 2012

Muller som ljuv musik

I natt vaknade jag av ett kraftigt mullrande ljud. Efter att ha legat och lyssnat en stund blev jag nyfiken och gick upp och tittade. Det var våren som kom! Eller åtminstone ett vårtecken genom att man sopade gatorna rena från vinterns sand och grus. Plötsligt blev inte ljudet störande längre.....

Haft nu haft bokslutsgenomgång med KSAU (kommunstyrelsens arbetsutskott), självklart går vi tillsammans igenom bokslutet för år 2011 men vi försöker också blicka framåt. Fanns det något som gjordes under 2011 som kan göras bättre, eller till och med bättre och billigare? Historien är ju något vi alltid ska försöka lära av.

Jag fick ordet och talade i någon minut om både dåtid och framtid. Vi hade fått frågeställningar utskickade i förväg och jag försökte så gott det gick att väva in svaren i min inledning. Därefter fortsatte tekniska direktören Lars Eliasson och han kompletterade vad jag sagt med sin syn på det hela. Lasse har ju inte arbetat mer än drygt en månad så han har ju begränsade kunskaper om 2011 men istället kunde han på ett bra sätt se sina visioner för framtiden. Det känns helt enkelt bra!

Ikväll har vi teknisk nämnd också....mycket möten den här veckan.

På agendan finns bl a, hela listan finns här.

Verksamhetsberättelse och bokslut 2011
Jag kommer här ta upp en diskussion om våra mål. Vissa är kanske underligt formulerade, vissa ska kanske strykas, etc. Förvaltningen får i uppdrag att se över dessa och återkomma när vi ska besluta om 2013 års budget.

Båtplatsutredningen
Förutom att godkänna utredningen ska tekniska nämnden också uppdra åt förvaltningen att prioritera var vi eventuellt kan bygga ut bryggor. Vi har i kommunen en lång kö till båtplats så det vore ju bra om åtminstone en del av dessa danderydsbor kunde erbjudas plats någonstans.

Inrättande av naturreservat i Rinkebyskogen
Här har förvaltningen arbetat fram ett förslag till både beskrivning av reservatet och skötselplan. Nämnden ska nu skicka ut detta på en bred remissomgång. Många är berörda och ska också ges tillfälle att tycka till om frågan. Beslutet om det formella tillskapandet av naturreservat blir sedan en fråga för kommunfullmäktige att besluta om, men det dröjer nog ett bra tag innan vi är framme vid målet.

Ni som är intresserade rekommenderar jag att via länken ovan gå in och studera vår dagordning. Förutom själva beslutsförslagen finns också alltid alla underlag till beslut med, fritt för var och en att studera.

Visst är det bra med öppenhet och transparens!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar