torsdag 8 mars 2012

Beredningsutskott

Dagen började med beredningsutskott inför tekniska nämndens möte på onsdag nästa vecka. Föredragningslistan innehåller 15 ärenden, nr 1 "teknisk direktör informerar" och nr 15 "anmälningsärenden" avslutar. På kommunens hemsida finns agendan tillsammans med övriga handlingar, när jag skriver detta finns det ännu inte utlagt. Jag länkar här så snart det är klart.

Jag vill gärna nämna några ärenden särskilt; Båtplatsutredning 2012. Nu är utredningen färdig och dags att visas upp. Förvaltningen föreslår tre beslutspunkter; att nämnden godkänner utredningen, att nämnden ger förvaltningen i uppdrag att prioritera lämpliga platser för utbyggnad samt att nämnden föreslår kommunstyrelsen att ta fram en modell för ekonomi.
Ett av tekniska nämndens mål är att erbjuda båtplats till danderydsbor. Nu vet vi dock att det inte bara är danderydsbor som har plats vid båtklubbarna. Jag vet inte hur det ser ut på de enskilda klubbarna, kanske något man borde titta på.

Vi har också att ta ställning till förvaltningens förslag till trafiksäkerhetsprogram. Vi har 4 miljoner kronor i budget 2012 för trafiksäkerhetshöjande åtgärder. Jag får ständigt och ofta påstötningar från danderydsbor som vill att vi bygger gupp, chikaner eller annat som hindrar bilarna från att köra snabbt. Hur svårt kan det egentligen vara att hålla högst 30 km/h när man kör i stilla bostadsområden, gasa får man göra på motorvägen - ingen annanstans!

Ett riktigt spännande ärende är också inrättandet av naturreservat i Rinkebyskogen. Ni som känner mig vet att jag tidigare har varit emot detta, men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig. Att omvandla någon annans mark har jag dock fortfarande riktigt svårt för. Vi måste värna äganderätten, vem gör det annars?
Kommunens egen mark däremot, bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar