onsdag 4 maj 2011

Trafikverket lyssnar inte

I veckans lokaltidning finns en artikel om bullret från motorvägen. Den som läser kanske tror att varken jag eller någon annan moderat gör något. Vi moderater, och jag själv har gjort en hel del, tyvärr biter det inte på de som bestämmer - Trafikverket.

I över fem år har jag på olika sätt försökt förmå Trafikverket att sänka den tillåtna hastigheten på motorvägen genom Danderyd. Det började med en motion som jag la i fullmäktige i december 2005. Motionen bifölls i juni 2006 med följande beslut; "Kommunfullmäktige uppdrar åt kommunstyrelsen att hos Vägverket begära att Vägverket på försök lägger s k tyst asfalt på E 18 genom Danderyd och att kommunen i avvaktan på detta upptar förhandlingar med väghållaren om att sänka högsta tillåtna hastighet till 70 km/tim på E 18 genom Danderyd."  

I januari 2007 tillträdde jag som ordförande i tekniska nämnden och min kamp mot först Vägverket och sedan efter namnändring Trafikverket, har fortsatt. Detta har skett genom möten med Vägverket, både på deras kontor i Solna men också här i Danderyd. Vid varje tillfälle har jag varken snällt eller artigt utan snarare i skarpa ordalag framfört vårt krav att hastigheten måste sänkas.

Jag har också skrivit brev till Vägverket, t ex hösten 2007 efter remissen om variabla hastigheter; ”Kommunen vill meddela vår ståndpunkt i denna fråga. Hastighetsbegränsning enligt förslaget till 100 km/tim genom Danderyds kommun är helt oacceptabelt med tanke på de bullerproblem som upplevs redan vid en hastighetsgräns på 90 km/tim. ………Vi menar att det blir säkrare och klarare för trafikanterna om hastighetsgränsen är 70 km i timmen genom Danderyd.”

I juni 2008  svarade tekniska nämnden på ytterligare en remiss från Vägverket. Denna gång handlade det om deras förslag till hastighetsgränser på nationella vägar i Sthlms län. Åter igen svarade vi att; ”…betonar att hastigheten 70 km/tim ska råda på väg E18 mellan Inverness trafikplats och Danderyds kyrka trafikplats.”

Eftersom brev, möten, remissvar etc inte tycks hjälpa så försökte jag med förvaltningens hjälp ett lite ovanligt grepp.
Tekniska nämnden beslutade sålunda i september 2008 att hela Danderyd skall ingå i det som kallas tättbebyggt samhälle. Innan beslutet hade förvaltningen givetvis berett ärendet i vanlig ordning och Polismyndigheten hade inget att erinra men icke förvånande avstyrkte Vägverket vår propå. Vägverket visste naturligtvis vad vi hade i kikaren när vi tog till detta grepp. För som det står i tekniska nämndens beslut; "Under förutsättning att tättbebyggt område inom Danderyds kommun införs enligt ovanstående förslag planerar trafikutskottet att införa hastighetsbegränsning 70 km/tim på E18 inom tättbebyggt område samt 50 km/tim på dess av- och påfarter inom tättbebyggt område i Danderyds kommun."

Att det finns också kloka människor på Trafikverket fick jag exempel på vid en konferens då jag träffade en man som arbetar just med buller på Trafikverket. Av honom fick jag lära mig ett nytt ord - ljudlandskap.
Vi satt vid samma bord och åt lunch och jag missade naturligtvis inte tillfället att prata buller i Danderyd med honom.

Jag ger mig aldrig, kommer inte slå mig till ro förrän den högsta tillåtna hastigheten på motorvägen genom Danderyd är 70 km/h!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar