torsdag 19 maj 2011

Vi vill möta danderydsborna

Fullmäktige har fattat beslut om att nämnderna själva får avgöra huruvida deras sammanträden ska vara öppna eller inte. Ibland är det inte vare sig lämpligt eller tillåtet med öppna möten. För att danderydsborna ändå ska kunna följa sina politikers arbete och ställa frågor om de aktuella ärenden som nämnden har att fatta beslut om, föreslår vi att våra respektive förvaltningar också får utreda möjligheten att ha allmänna möten i samband med själva sammanträdet.

Ett möte där danderydsborna får möta sina politiker, får svar på sina frågor och själv får komma med synpunkter tror vi ger mer än ett där man bara får sitta vid sidan av och lyssna.
Så vill vi ha det och så hoppas vi att danderydsborna vill ha det.

Carina Erlandsson
ordf tekniska nämnden

Ulla Hurtig Nielsen
vice ordf byggnadsnämnden

4 kommentarer:

  1. Cilla Lundström20 maj 2011 kl. 02:25

    Möten med möjlighet till dialog är bra. Men förslaget som gick igenom i kommunfullmäktige handlade om något annat än specialarrangerade möten. Det handlade om något nytt: Att ge medborgare insyn i den process där beslut fattas, i nämnderna.
    Danderyds folkvalda, du också, är lätta att få tag i och deltar ofta på möten där frågor diskuteras. Det som behövs är insyn i den beslutande processen. Därför hoppas jag och många med mig att du öppnar tekniska nämnden för medborgare som vill lyssna.

    SvaraRadera
  2. Hej Cilla
    Ja jag tror nog att det kommer bli så, har inget emot det heller. Tvärtom har jag gillat tanken från första början.
    Om sen varje mötet kommer att vara öppet ska idag jag låta vara osagt.
    Att sitta tyst på en stol bredvid kanske ger mindre än att med föredragningslistan som grund ha ett möte där möjlighet till både frågor och svar finns.
    Förvatningen får nu komma med sitt svar så får vi se hur det blir sen.
    Hälsningar

    SvaraRadera
  3. Cilla Lundström20 maj 2011 kl. 14:57

    Hej Carina,
    Hur medborgarnas intresse ser ut för att få vara med utan att tala kan kanske testas? I fullmäktige ifrågasätts ju inte öppenheten trots att den inte alltid utnyttjas av medborgarna, och jag känner inte till att det finns något tryck för att medborgare ska ha fullmäktige som talarplats heller. (Det är mer intressant att lyssna än vad många ledamöter tror!)
    Faran med att göra speciella regelbundna möten är att det blir tungt för fritidspolitiker, eller att de hålls så sällan så att tanken med den här motionen som KF beslutade om, inte genomförs. Faran är också att det för medborgare känns som möten där det ska informeras om redan fattade beslut, vilket kan leda till samma låga deltagarantal som sist med årsredovisningsmötet.
    Lycka till, jag förstår att det är en hel del att tänka igenom!

    Cilla

    SvaraRadera
  4. Hej
    Visst, jag är absolut beredd att testa. Ofta, men inte alltid, är många beslut tagna redan när vi kommer till fullmäktige, samma förhållande är det ofta i nämnderna.
    Föredragningslistan med bilagor finns på kommunens hemsida, det händer faktiskt att danderydsbor hör av sig till mig och vill diskutera. Det tycker jag är jättebra, så ska det funka.
    Öppenhet är något bra, alltid!
    Hälsningar o trevlig helg

    SvaraRadera