onsdag 11 maj 2011

En fantastisk dag för båtutflykt på Edsviken

Idag genomförde Edsvikens vattensamverkan en båtutflykt för att titta på och lära oss mer om Edsviken.
De kommuner som gränsar till eller har avrinning till Edsviken har ett väl fungerande samarbetsorgan för att vi tillsammans ska åstadkomma ett betydligt renare och bättre vatten.
Här i Danderyd rinner dels dagvatten helt orenat genom kulvert ut i Edsviken men vi har också utrinnande vatten som fördröjts genom dels den nyanlagda dammen vid Nora och dels Nora träsk.
Just dagvattnet är det som måste prioriteras, vi kan inte fortsätta släppa ut smutsigt vatten rakt ut i Edsviken. En viktig del i detta arbete är information, alla måste få kunskap om hur jag själv kan hjälpa till. Ett sätt är t ex att inte tvätta bilen på asfalt för då rinner ju smutsvattnet ner i dagvattenbrunnen. Tvättar man ändå bilen själv hemma så kör ut bilen på gräsmattan. Det bästa är annars att tvätta på någon bilvårdsanläggning. Det gör jag och rekommenderar andra att göra detsamma!

När vi kom till Sollentuna gjorde vi ett stopp och gick upp i parken vid Edsbergs slott. Titta vilket härligt alternativ till vanlig parkbänk vi hittade där. Enligt uppgift har hammocken, som stått där i ca två år, inte vandaliserats en enda gång!



På bilden flankeras jag av Hanna Nocakovic och Annika Alm, båda Danderyds kommun.

Jag lovar göra vad jag kan för att vi ska ha minst en hammock här i Danderyd till nästa härliga sommarsäsong.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar