måndag 14 mars 2011

Oj, oj vad mycket papper jag har

Tänk att man en gång i tiden talade om det papperslösa samhället. Under mitt yrkesliv tycker jag nog istället att pappersmängden ökat?

Fullmäktige ikväll. Vi har att besluta om reviderat Miljöprogram. Idag vet väl minsta unge att miljöfrågorna måste tas på allvar. Det har faktiskt betydelse om jag använder engångsmugg istället för kaffekopp i porslin. Det har också betydelse om jag använder bilen eller om jag cyklar. Det har faktiskt också betydelse om jag väljer att skriva ut dokumenten eller om jag kan nöja mig med att läsa på skärmen.
I förslaget till Miljöprogram står en viktig mening;
Varje invånare har ett ansvar för att förbättra miljön.
Egentligen är det ju så självklart, det här med miljöfrågor. Det handlar bara om att tänka efter, före.
Det har faktiskt funnits ett miljöprogram tidigare, men som det står i handlingarna; "Förankringen av miljöprogrammet hos nämnderna har varit bristfällig och som en konsekvens av det har det varit svårt att utvärdera grader av måluppfyllelse avseende kommunens miljömål."
Nu 2011 måste väl alla i Danderyd vara mogna att ansluta sig till Miljöprogrammet.

Ett par andra ärenden har också direkt koppling till tekniska nämnden. Lite ombudgeteringar, allt som vi tänkte göra förra året blev inte gjort. Vintern kom tidigt och då kan man inte jobba med arbeten i gatorna. Nu får, förhoppningsvis, dessa arbeten göras i vår istället. Vi ska också godkänna slutredovisningar av två byggprojekt. Båda höll sig inom budgetram. Duktigt tekniska kontoret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar