fredag 18 mars 2011

Kung Bore tar nya tag....

Just som vi började ana våren så dundrar Kung Bore in med full kraft. Inte vad jag hade hoppats på.......

I onsdags på tekniska nämnden hade vi en hel massa intressanta ärenden att ta ställning till och besluta om.
Några exempel;

De föräldrar som idag skjutsar sina barn är dessvärre också med och skapar den osäkra trafikmiljön vi har kring många av våra skolor. Nu ska skolvägarna ses över och vi ber om förslag på konkreta åtgärder kring samtliga våra förskolor och skolor. Vi måste skapa en trafikmiljö som är mera på barnens villkor, det ska vara möjligt att ta sig själv till skolan, antingen till fots eller per cykel.

Lekplatserna är ofta en samlingsplats för både små och större barn men även för vuxna och de ska locka till utevistelse för alla åldrar. Ska vi ha många enklare eller färre men mera välutrustade lekplatser? Det blir en fråga för tekniska kontoret men framför allt ska intresserade danderydsbor få vara med och tycka till.

Edsvikens vatten är inte bra det är faktiskt ett av våra största miljöproblem att smutsigt dagvatten rinner ut där. Men genom att anlägga en bassäng i Mörbyviken kan dagvattnet fördröjas och bli lite renare innan det rinner ut i Edsviken. Något som är bra för både, djur och människor.

6 kommentarer:

  1. Hej Jan
    Jag känner inte till om det finns en majoritet i fullmäktige för att ändra detaljplanen gällande vattnet nedanför Cedergrenska parken.
    2008 startade arbetet med att ändra detaljplanen för att Stocksunds Båtklubb skulle få möjlighet att expandera och möjliggöra för fler båtägare att få båtplats.
    Tog så sent som i lördags en promenad ner till Stocksund och förstår faktiskt inte hur man kan tycka att en och en halv brygga till skulle vara så hemskt.
    Hälsningar
    Carina

    SvaraRadera
  2. För att utveckla parken i enlighet med Cedergrenska Parkens vänners förslag och tillfredsställa de allmänna intressena behövs knappast någon ändring av Parkens detaljplan. Vännernas förslag ligger på flera sätt närmare detaljplanen än tankarna på att bygga ut Stocksunds hamn framför parken. Det är en fråga om politisk viljeinriktning; ska parken utvecklas för det stora flertalet eller privatiseras för fåtalet?
    Men det behövs en helhetslösning så att även Stocksunds båtklubbs intressen blir tillfredsställda. Att tillfredsställa dem i parken är dock på många sätt den sämsta av alla tänkbara lösningar. Långängen, Skärvik eller den västra delen av Stocksunds hamn är bättre lösningar. Vid Långängen skulle man i stort sett utan att ta vare sig mer vattenområde eller strand i anspråk kunna skapa betydlig fler nya båtplatser än vad som är tänkt att rymmas vid Cedergrenska parken.

    SvaraRadera
  3. Det blir en lite larvig diskussion när man som du Carina återkommande säger att du inte förstår vad som är så hemskt med båtar. Jag tycker att båtar är jättevackra och gillar att gå omkring i Stocksunds hamn för att beskåda dem. Men jag och många med mig uppskattar också en fri vattenspegel, inte minst i en kulturhistoriskt intressant park. Vem vill till exempel bada i direkt anslutning till en marina där det alltid läcker ut olika saker från båtarna?
    Att du och kommunalrådet Olle Reichenberg begränsar det till en enbart estetisk fråga och till skillnad från många andra säger er inte förstå vad som är problemet är i sig ett dåligt argument för att bygga ut marinan även utanför parken.
    Ett annat argument som är lättare att förstå, men inte särskilt hedervärt för att komma från en vald företrädare för kommunen med uppgift att företräda allmänintresset är det som Olle Reichenberg sa till Richard Murray, ordförande i Förbundet för Ekoparken: ”Det är lättare att få igenom ett projekt i Cedergrenska parken därför att det inte bor några personer där som kan agera sakägare, med rätt att överklaga, jämfört med de andra platser runt om i Danderyd, som skulle kunna vara aktuella.”
    Är det detta som är ert egentliga skäl till att vilja offra Cedergrenska Parkens vattenkontakt och dess potential att verkligen bli en stolthet för Stocksund?

    SvaraRadera
  4. Men om det vore din privata sjötomt Carina, skulle du fortfarande upplåta stranden och vattnet till båtklubben?

    SvaraRadera
  5. Hej
    Nja, tror nog inte jag skulle vilja att båtklubben använde min privata tomt. Men det är väl kanske inte riktigt samma sak.

    SvaraRadera
  6. Cilla, Cedergrenska parkens vänner21 mars 2011 kl. 23:44

    Hej Carina,
    Jo, det är en rak parallell. Med enda skillnaden att det är så långt fler parkanvändare som blir av med sitt fria sjöläge och sin strandkontakt med en pontonutbyggnad, än vad det skulle bli om en båtklubb fick bygga ut på en privat tomt.

    Du har flera gånger argumenterat som om detta var en estetisk fråga, som att vissa inte tycker det är snyggt med båtar och inte fattar att båtlivet hör en skärgårdskommun till. Men om det ligger på den nivån, varför vill du inte upplåta ditt privata strandområde till ett par snygga bryggor och vackra båtar?

    Vi kan erbjuda hjälp för att förstå, och kunskap om hur människor i vår och andra kommuner använder parker, allmänningar, grönområden och stränder som sina. Det är det som gör dessa områden så värdefulla. Och precis som med den privata tomten så har en kommunal park med sjö- och strandläge ett högt värde. Det ger många känsla av att ha tillgång till strand, vatten, sjökänsla.

    Men hur är det nu med den här bygglovsansökan som just skickats in om att pontonisera parken:
    1. Vilken politisk, folkvald instans står i dagsläget bakom förslaget som ni nu lagt ut på kommunens hemsida?
    2. Är det senaste politiska/folkvalda beslutet kring parkens strandvatten det som fattades när detaljplanen antogs?
    3. Har tekniska nämnden behandlat detta förslag? Om inte, varför?
    4. Från vilket håll kom idén om att det skulle byggas ut i just Cedergrenska parken? Från båtklubben kom det ju inte.
    5. Vem gav direktivet/startskottet till att det i höstas skulle börja projekteras i parken?

    Cilla Lundström
    www.cedergrenskaparken.blogspot.com
    Nu också på Facebook!

    SvaraRadera