onsdag 30 november 2011

Budgetfullmäktige

I måndags kväll började vår långa dags färd mot natt......kl 18 startade den allmänpolitiska debatten. I mitt inlägg talade jag om matavfall, att vi i första hand måste minska mängden mat och matavfall som kastas i soppåsen, både i förskolor, skolor och andra storkök men även i hushållen. Det matavfall som ändå kastas, som bananskal, ostkanter och annat ska slängas i särskild behållare och sedan förädlas till fordonsgas. Bristen på gas i stockholmsområdet är stor och många bilägare får åka långt om de inte vill tanka bensin.
Under nästa år sätter vi här i kommunen igång ett försök med hämtning av matavfall från hushållen. Information om detta kommer så snart jag vet mer.

Igår, tisdag, fortsatte fullmäktigemötet med behandling av bl a budget för år 2012.

I mitt inledningsanförande under tekniska nämndens behandling sa jag ungefär följande;

I juni när tekniska nämnden beslutade om budget var sommaren grön och ekonomin lika ljus som sommarnatten. Idag i mörka november har ekonomin i Sverige och Europa fördunklats till mörkaste nattsvart. Verkligheten har kommit ikapp oss och vi måste visa återhållsamhet och försiktighet.
Skillnaden på nämndens budgetförslag och kommunstyrelsens är 2,6 miljoner kronor, mycket pengar men de 3% som skiljer dem åt ska och kan vi hantera.
Under de senaste åren har nämnden haft en hög, tom en stigande ambitionsnivå när det handlar om vår gemensamma yttre miljö, som t ex torgbildningar, stora busshållplatser, rondeller och att ha det snyggt och prydligt i och kring gaturummet.
De här anläggningarna kommer inte kunna skötas lika bra som jag själv och nämnden vill och vi gjort tidigare. Det går helt enkelt inte att ha lika hög ambitionsnivå på det gröna som vi haft under de senaste åren. Självklart gäller detta inte för alltid utan jag ser nästa år som ett mellanår.
Eftersom gator och vägar förstörs om man inte sköter om dem är detta något som måste prioriteras. Helt och hållet enligt inriktningsmålet att bibehålla värdet på kommunens realkapital.
Jag sa också att jag skulle ljuga om jag sa att jag var nöjd, för det är jag inte. Det finns ändå en hel del som jag är glad och stolt över och annat som jag vill och önskar för 2012;
-att vi tar ett helhetsgrepp om de fina gamla kajerna i framför allt Djursholm
-att vi nästa år får svar på om det går att erbjuda dem som så önskar en båtplats
-att vi nästa år sänker och gör om avfallstaxan till en mera miljöstyrande taxa
-att samarbetet mellan nämnd och förvaltning fortsätter fungera så bra som hittills, vi förtroendevalda får bra underlag
-att försöket med hämtning av hushållens matavfall blir lyckosamt
- att tekniska kontoret tillsammans med varje, skola, förskola och storkök genomför projekt för att minska matsvinnet
-att vi tillsammans med skolor, polis och föräldrar får en gemensam syn på trafiksäkerheten runt skolorna så att fler barn kan gå och cykla till skolan

Sist men inte inte minst är jag mycket glad för det goda arbets- och samarbetsklimat vi har i nämnden. Ett stort tack till mina kollegor Jörgen, Lars-Olof, Tommy och Olle i beredningsutskottet och ett stort tack till hela nämnden för det stora engagemang ni visar och att ni alltid är så intresserade och pålästa.

Jag vill dessutom uttrycka ett stort tack till två stabila granitklippor som nu arbetat med budget för tekniska nämnden för, kanske, sista gången.

Susanne Dingle, som jag önskar lycka till i Stockholm.
Olle Wallin, som kom som en räddande ängel och gick från den ena befattning och upp till den andra och har skött båda med den äran.

1 kommentar:

  1. Bra att du uppmärksammar frågan om att mängden mat som kastas måste minska. Det är en central fråga för att minska miljöbelastningen. I vår senaste kampanj betonar även vi att sambandet mellan BNP å ena sidan och avfallsmängder och andra sidan måste brytas (ett samband som idag ligger i princip på 1:1) och att vi måste jobba oss uppåt i EU:s s.k. "avfallshierarki". Här krävs att vi alla drar vårt strå till stacken.

    Det är också väldigt bra att du trycker på att det som ändå slängs, går till biogasproduktion !

    Lycka till i ert fortsatta arbete !!

    Håkan Larsson
    Avfall Sverige

    SvaraRadera