onsdag 8 augusti 2012

Tillbaka till verkligheten

Idag är jag tillbaka! Ja jag har ju inte varit försvunnen men jag har däremot varit totalt avkopplad från allt vad politik heter. Det har varit riktigt skönt.

De senaste dagarnas debatt kring representation och generaldirektörer kan jag inte låta bli att kommentera. Nu står näringsministern med stolt blick och säger ungefär att "Lugnet har stor kunskap om tillväxtfrågor och den skall tas tillvara på regeringskansliet", nä dra mig baklänges.

Lugnet har missbrukat sitt förtroende men får trots det behålla lön och förmåner, om medias uppgifter stämmer så har hon alltså upp emot 100 000 kr i månaden för att göra ingenting. Eller kanske för att sköta kopieringsmaskinen? Jag förstår faktiskt inte detta? Det normala hade väl varit att hon skiljts från sina arbetsuppgifter och därmed självklart också sin lön.

Nu kommer också kraven på tydligare riktlinjer avseende representation. Men är det verkligen så illa att det behövs riktlinjer på pränt, borde det inte kunna ställas krav på att chefer på våra myndigheter har så mycket sunt förnuft att de inte festar loss på oss skattebetalares bekostnad? Jag bara undrar...

Jag har sagt det förr men det tål att sägas igen. Inlåsningseffekterna inom politiken är farliga. De i vissa fall orimligt höga ersättningarna gör att ingen kan gå vidare till det privata näringslivet. För var får t ex Lugnet 100 000 kr per månad i lön?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar