fredag 4 februari 2011

De kommunala irrgångarna

Jag har full förståelse för att man inte riktigt förstår irrgångarna i de kommunala byråkratiska labyrinterna.
Ibland får jag mejl där jag uppmanas ta mitt ansvar, vilket jag naturligtvis gör i de fall där jag har ett. Det händer dock att jag också uppmanas ta ansvar för vad andra politiker gör, det ställer jag mig dock tveksam till.

I fallet med de nya bryggorna i Stocksund håller man mig ansvarig för detaljplanens tillblivelse. Men det är i själva verket Byggnadsnämnden med dess förvaltning Stadsbyggnadskontoret som tar fram detaljplaner, denna såväl som andra. Självklart har jag ett ansvar för att de bryggor som ska läggas ut hålls inom vad detaljplanen medger.

Aktuellt för dagen är att man ber mig ta mitt ansvar för bullerplanket som SL bygger i Enebyberg, och också för den avverkning som SL gjorde tidigare i vintras. I detta fall gäller att SL söker bygglov hos Byggnadsnämnden, som beviljar eller avslår. Uppenbarligen har detta bygglov beviljats eftersom bygget pågår.

Hur frågan om information till danderydsbor som berörs av förändringar ska hanteras är en riktig knäckfråga. Jag tar absolut på mig ett ansvar för att se till att informationen blir korrekt och saklig. Viktigt är också att se till att det informeras om var ansvaret ligger.
För att vårt samhälle ska fungera på ett bra sätt krävs att vi i beslutandeställning informerar om vad som händer och sker, och också tidigt informerar om beslut som fattas och vilken påverkan det kan ha på kringboende.
Traditionellt har man ju kallat till möten, men nu när vi lever i ett modernt informationssamhälle kanske vi skulle pröva även andra vägar. Kommunens hemsida är ju lätt och billigt att använda.

Detta är säkert inte mitt sista inlägg om information. Dialog är viktig så har du tankar och idéer på detta tema så hör gärna av dig.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar