tisdag 8 februari 2011

Besök i Enebyberg

Kommunalrådet Olle Reichenberg, ordförande i byggnadsnämnden Kristin Eriksson och jag själv var idag i Enebyberg för att träffa kringboende som är kritiska till bullerplanket vid Enebybergs station och norrut som SL just är i färd med att bygga.
Det blir för högt och järnvägsövergången blir trafikfarlig var två av argumentet som de framförde. Flera sa också att de inte förstått ritningarna som skickats ut i samrådsskedet.
Ja inte är det lätt att vara engagerad kommunmedborgare. Varken att läsa ritningar, förstå de kommunala labyrinterna och förstå vem som är ytterst ansvarig.
Hoppas dock att vi tre lyckades räta ut en del frågetecken!

6 kommentarer:

  1. Carina, det är inte bristande förståelse som är problemet utan bristen på engagemang och vilja till tillmötesgående hos tjänstemän och politiker i Danderyd när det fortfarande var enkelt att påverka och genomföra förändringar. Ditt inlägg känns drygt och "von oben" och jag skulle vilja se en handlingsplan från er sida som visar på en vilja att hjälpa till.

    Boende på Östra Banvägen

    SvaraRadera
  2. Hej
    Jag är ledsen om jag uttryckt mig otydligt.
    Mitt inlägg var ett refererat av mötet vi hade vid Enebybergs station i tisdags.
    Jag tycker alltid det är kul att träffa engagerade danderydsbor och ställer upp när man vill tala med mig. Just detta möte kom till för att man bett mig komma och titta på SLs bullerplank i Enebyberg.
    Som ordförande i tekniska nämnden tillförde jag kanske inget annat än att jag tog med mig den som ansvarar för bygglovsfrågor, byggnadsnämndens ordförande och också kommunalrådet till mötet.
    Vänl hälsn och trevlig helg
    Carina

    SvaraRadera
  3. Suck!

    Carina - som förtroendevald är du anställd av mig som kommunmedborgare och jag förväntar mig då att du åtminstånde försöker uppfylla det ansvar jag har gett dig. Som engagerad Danderydsbo är det en stor ledsamhet och frustration att träffa på er oengagerade politiker som värmer stolar i kómmunfullmäktige.

    Sluta blogga och börja jobba! Fundera på vad du kan göra för att värna Danderydsbornas boendemiljö - Vi bor i en genomfartskommun som ligger i skottlinjen för den nordöstra regionen i Stockholm, ett av de få områden som går att exploatera framöver. Trycket ÖKAR på tåg, bussar och bilar och ni politiker är nöjda med att delta i samrådsmöten!!! Det är OBRA!
    Klättra upp på barrikaderna och gå emot era kollegor i Landstinget i deras ovilja att lösa trafikproblem på ett sätt som är rimligt för oss Danderydsbor ... och när du klättrar upp ta med din kompis Olle R och se samtidigt till att han prioriterar oss i kommunen istället för Filippa och polarna i Landstinget.

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym!

    Tack för dina synpunkter! Jag kan försäkra dig om att den nya koalitionen i Danderyd jobbar för att minska bullret från såväl E 18 som från Roslagsbanan. Sedan kanske man inte ska vänta sig att vi ska ha löst alla problem på den korta tid som gått sedan vi tillträdde - det var ju i praktiken vid årsskiftet.

    Jag träffade en av initiativtagarna till mötet vid Enebybergs station vid ett annat möte senare samma vecka. Han verkade då nöjd med mötet och sade sig uppskatta vårt engagemang mot buller. Även om inte deltagande vid samrådsmöten är lösningen på alla problem, så är jag övertygad om att dialog och kommunikation med dem som är drabbade av bullerproblem är viktigt.


    Vänliga hälsningar,


    Olle Reichenberg,
    kommunstyrelsens ordförande

    SvaraRadera
  5. Jag tror jag smäller av!

    Det här har blivit mycket mer pinsamt än Carinas första svar när jag skrev min första kommentar och nu är ni två med i leken, varav en är kommunstyrelsens ordförande!!! Har ni talat och skrivit Politiska så länge att ni har glömt bort hur man kan uttrycka sig konkret på Svenska?? Tittar man i parlören för Politiska och söker på en översättning till vanlig Svenska så betyder era formuleringar följande:
    1) Räta ut frågetecken=förklara hur den politiska apparaten fungerar utan att ge några svar som har relevans i verkligheten
    2) Träffa engagerade kommunmedborgare=om jag inte dyker upp kan jag bli en måltavla och det vill jag helst undvika
    3) Jobbar för ... = något som finns på en dagordning och därmed kan hållas i schack genom att mötesfrekvensen är låg, och skulle det hetta till så kan det alltid kastas ut i en utredning

    Jag har gett er flera chanser att komma med konkreta besked på vad ni planerar att göra men ni kan inte få ur er NÅGONTING ÖVERHUVUDTAGET! Pinsamt!!

    Och du Olle - vad menar du med att "Sedan kanske man inte ska vänta sig att vi ska ha löst alla problem på den korta tid som gått sedan vi tillträdde - det var ju i praktiken vid årsskiftet." Jag var inne och tittade på protokoll från kommunfullmäktiges sammanträde från den 14 mars 2005, ganska precis sex år sedan, och då fanns både du och Carina med och stod som närvarande i röstlängden. Ska jag tolka det som om ni då själva anser att ni i praktiken inte uträttat något innan årsskiftet 2010/2011 och att de tidigare åren på ansvarsfulla poster mera varit någon slags platsmarkering.

    Jag ser framför mig skylten ”RESERVERAT – här sitter en hyllvärmare som tas i bruk senare”.

    Kan man få pengarna, förlåt röstsedeln, tillbaka …….

    SvaraRadera
  6. Snälla rara Anonym, lugna ned dig nu innan du spränger en pulsåder. Dina kommentarer är en smula bisarra.

    - "som förtroendevald är du anställd av mig som kommunmedborgare och jag förväntar mig då att du åtminstånde försöker uppfylla det ansvar jag har gett dig".
    Var det bara du som röstade i valet? Sist jag kollade i röstlängden var jag faktiskt och röstade jag med. Mao är du inte ensam om att ha Carina på din "lönelista". Tro inte bara du kan beordra henna att jobba.
    (Carina: Jag tycker du gör ett bra jobb och jag vill att du fortsätter med det.)

    - "Tittar man i parlören för Politiska ..."
    Nu är du bara fånig, så därför slutar jag att ens bemöda mig skriva något mer. Phy phan.

    Boende på Västra Banvägen.

    SvaraRadera