tisdag 15 januari 2013

Favorit i repris.....

Visst är det konstigt att bara en del av de sk välfärdsföretagen omfattas av LOs krav på begränsat vinstuttag? Det tyckte jag redan tidigare i höstas och skrev då detta lilla inlägg i debatten. Nu är LO igång igen och hade ett inlägg på DN Debatt den 15 jan. Jag återanvänder min gamla artikel här och det gjorde också lokaltidningen Mitt i Danderyd. Blev riktigt bra timing!



Företag som gör vinst behövs för välfärden
Införd i Mitt i Danderyd den 15 jan 2013

I dagens DN kräver LO ”vinstbegränsningar och stenhård reglering av välfärdssektorn”.
”Varje skattekrona ska gå till välfärden, ingen skattekrona ska gå till de privata profitörerna”, sa Jonas Sjöstedt i sitt förstamajtal.

Vad är då välfärdssektorn, vilka är de privata profitörerna och vad är det för företag som arbetar i den sektorn?

Är det byggfirmor, små och stora, som på skattebetalarnas bekostnad bygger förskolor, skolor och äldreboenden?
Är det de många små entreprenadföretag som sandar och snöröjer?
Är det kanske arkitekterna som ritar och har stat och kommun som uppdragsgivare?

Hur är det med de som skriver, trycker, distribuerar och säljer läromedel. De företag som producerar livsmedel eller lagar maten till skolor, sjukhus och särskilda boenden. De som utvecklar och sedan levererar sjukvårdsmaterial och mediciner.

Listan på företag som får del av skattekronorna och som verkar i välfärdssektorn kan göras lång.
Jag märker själv när jag funderar lite att det är många små, medelstora och stora företag som är inblandade i all välfärd och som vi inte skulle klara oss en dag utan.

Om inget led i hela denna långa kedja tillåts tjäna pengar på sin verksamhet hur ska de då kunna hålla ut år efter år och därmed bli bättre, duktigare och effektivare?

Vilka företag och/eller branscher ska omfattas av vinstbegränsning och reglering? LO, (S) och (V) är skyldiga att redovisa så att driftiga entreprenörer idag och imorgon väljer rätt bransch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar