tisdag 6 maj 2014

Fullmäktige måndag den 5 maj

Det blev en lång kväll när fullmäktige på måndagkvällen behandlade årsredovisningen för år 2013. Fast det var väl egentligen inte bara årsredovisningen som behandlades…många av ledamöterna passade på tillfället att prata lite runt och lite utanför det egentliga ämnet. Då blir säkert fler än jag trötta och sömniga…

För egen del var det en bra och stilla debatt. Tekniska nämnden hade inga konstigheter att rapportera utan jag sa ungefär så här;

Vi lägger ytterligare ett år till handlingarna. Politik är inte så mycket att titta bakåt men nu ska vi behandla årsredovisningen och då vill jag med ett par korta ord kommentera 2013.
Det är två viktiga frågor vi har att ställa oss: har danderydsborna fått valuta för sina pengar och har tekniska nämnden gjort vad vi skulle och fått pengar till?

För att svara tittar vi på de färgglada pluttarna och vi har en röd och resten gula, trots det blir svaret på båda frågorna JA.
Danderydsborna har fått valuta för pengarna
tekniska nämnden har gjort vad vi skulle

Genom nya entreprenadavtal, statliga bidrag och en bra vinter har vi gjort vad vi skulle och har ändå pengar kvar. Tekniska nämnden redovisar en positiv budgetavvikelse på 3 miljoner kronor.

Det finns i årsredovisningen en lång lista på viktiga saker från 2013. Jag vill peka på ett par:

Det finns nu en väldigt bra digital tjänst för felanmälan. Var och en kan med sin smartphone eller dator enkelt anmäla fel och brister. Danderydsbornas uppmärksamma ögon behövs för att hjälpa till att göra Danderyd ännu bättre.

Vi har också infört 40 km/h som högsta tillåtna hastighet på de flesta vägar som tidigare haft 50. Med det hoppas jag att vi får en lugnare och snällare trafikrytm. Det här är också något som jag vet gillas av de allra flesta.

Ja ni har säkert sett den röda plutten, det har jag med. Det handlar om underhållet av våra gator och vägar. Något som Bengt Sylvan alltid är snar att påpeka. Målet är förändrat nu för vi har ju trots allt gator och vägar som fungerar, även om de har ett eller annat hål...

Avslutningsvis vill jag rikta ett tack till nämnden, först och främst till mina kollegor i beredningsutskottet, men hela nämnden är verkligen värd ett stort tack. De är alltid så engagerade och intresserade och det är så roligt och jag är så glad för att jag fått vara ordförande i tekniska nämnden ytterligare ett år.
Jag vill också tacka förvaltningen för allt fina arbete de lägger ner. Stort engagemang och alltid så professionella. Tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar